آخرین اخبار
پیگیری فرم ها
کد رهگیری
آمار بازدید
بازدید روز : 9485
بازدید کل : 239766
آخرین بروزرسانی:
25 تير 1396 14:8
حفاظت و حمایت

معرفی اداره حفاظت و حمایت

اداره حفاظت و حمایت اداره كل منابع طبيعي استان  با برنامه ريزي ، نظارت و هدايت بر حسن انجام پروژه ها ، نسبت به اجرای برنامه ها و تدابیر اصولی در راستاي حفاظت و حمايت از عرصه هاي منابع طبيعي استان اقدام نموده است وعلي رغم وجود مشكلات و تنگناهاي زياد بمنظور دستيابي به وضع مطلوب در اجراي اهداف سازماني با ايجاد يك رابطه منطقي متقابل بين بخشهاي درون سازماني و برون سازماني ، با ديدگاه اعمال مديريت مشاركت جمعي و عمومي در جهت حفاظت از اراضي ملي وبا در نظر گرفتن ايجاد حاكميت دولت وبامحوريت عمليات بر عرصه جنگل ، مرتع و بيابان گام برداشته است.
جايگاه منابع طبيعي و محيط زيست در قانون اساسی اصل 45 انفال و ثروتهاي عمومي از قبيل زمينهاي موات يا رها شده ، معادن ، درياها ، درياچه ها ، رودخانه ها و ساير آبهاي عمومي ، كوه ها ، درياها ، جنگلها ، نيزارها ، بيشه هاي طبيعي ، مراتعي كه حريم نيست ، در اختيار حكومت اسلامي است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل نمايد. اصل 50 در جمهوري اسلامي حفاظت محيط زيست كه نسل امروز و نسلهاي بعدي بايد در آن حيات اجتماعي رو به رشدي داشته باشند وظيفه عمومي تلقي مي گردد ، از اين رو فعاليت هاي اقتصادي و غير آن كه با آلودگي محيط زيست يا تخريب غير قابل جبران آن ملازمه پيدا كند ممنوع است. توسعه پايدار منابع طبيعی تجديد شونده زمانی اتفاق می افتد که حفظ وپايداری عرصه های منابع طبيعی به عنوان اولين وسرلوحه فعاليت های مديريتی درعرصه های مذکور تلقی گردد، در غيراينصورت بهره برداری های بی رويه از منابعی که دارای استعداد وتوان رويشی محدود می باشند طبيعت زيبا را دچار قهقرا ونيستی مي نمايد لذا اتخاذ روش های مناسب برای حفاظت ازجنگلها ومراتع به عنوان يک اصل اساسی واوليه در فرايند مديريت پايداربه شمار مي آيد. عوامل تخريب عرصه منابع طبیعی عبارتند از:

1- شخم و شيار اراضي ملي اعم از جنگل و مرتع.

2- بوته كني. 

3-آتش سوزي در جنگلها و مراتع.

4-چراي زودرس ،چراي مفرط و مازاد بر ظرفيت مراتع.

5-تبديل اراضي مرتعي به ديمزارها.

6-قطع درختان و بوته ها بمنظور تهيه هيزم و تامین سوخت.

7-آفات و بيماريها نظیر گیاه نیمه انگلی لورانتوس،سوسکهای چوبخوار،کرم جوانه خوار،کرم برگخوار گزنده و....

8-بهره برداري بي رويه و غیر اصولی از معادن.

9-تصرفات اراضي ملي توسط افراد فرصت طلب و سود جو.

10-فقر و بیکاری ، خشکسالی؛ فرسایش آبی و بادی , تخلیه زباله هاو پسماندها , مسایل سیاسی ، عوامل مدیریتی ( توسعه شهرها و قوانین ) و بهره برداریهای بی رویه

شرح وظایف کلی اداره حفاظت و حمایت:

1 - تدوین سیاستها ، راهبردها و ارائه خط مشی های کلی و اجرایی بخش حفاظت و حمایت .

2 - بررسی و مطالعه علل و عوامل تخریب و سهم بندی هر یک از عوامل و برنامه ریزی جامع درخصوص کاهش اثرات تخریب و متوقف نمودن روند آنها در قالب ارائه دستورالعملهای فنی و اجرایی حفاظت و حمایت به واحدهای تابعه شهرستانی .

3- بررسی ، مطالعه ، تهیه و تنظیم طرحها ، برنامه ها و دستورالعمل های فنی و اجرایی حفاظت و حمایت و تصویب درمراجع ذیصلاح در سطح استان وابلاغ آن به ادارات منابع طبیعی شهرستانها جهت اجرا

4 - بررسی ، نظارت و ارزیابی عملکرد طرح های حفاظتی و حمایتی مورد اجرای ادارات منابع طبیعی شهرستانها و ارائه راه حل های مناسب در این خصوص

5 - برنامه ریزی و پیش بینی لازم جهت تامین منابع اعتباری و نظارت بر جذب و هزینه کردن اعتبارات درخصوص طرح های مرتبط حفاظتی و حمایتی

6 - تدوین ضوابط و معیارهای بهره برداری از معادن بمنظور کاهش آثار تخریبی معادن و نظارت براجرای آنها

7 - همکاری بایگان حفاظت به منظور تهیه دستورالعمل ها ی لازم جهت ساماندهی ، سازماندهی و استقرار واحدهای یگان حفاظتی در عرصه های منابع طبیعی استان .

8 - استفاده از قابلیت ها و توانمندی های درون و برون سازمانی در زمینه امور حفاظتی و حمایتی 

9 - هماهنگی و همکاری با سایر واحدهای سازمانی جهت انجام ماموریت های محوله

10 - جمع آوری و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات بخش حفاظت و حمایت 

11 - شناسایی تجهیزات و امکانات و تکنولوژی جدید موثر در امر کاهش تخریب و تدوین برنامه بکارگیری آنها در واحدهای حفاظتی و حمایتی 

12 - همکاری با واحدهای مرتبط در جهت تبلیغ و ترویج فرهنگ حفاظت و حمایت از منابع طبیعی 

13 - پیش بینی دوره های آموزشی برای کارشناسان و مجریان طرحها در زمینه حفاظت و حمایت 

14 - بررسي عوامل تخريب منابع طبيعي و سهم‌بندي هر يك از عوامل و برنامه‌ريزي جامع در خصوص كاهش اثرات و متوقف نمودن روند آن 

15 - اجرای پروژهها، طرحها و دستور العملهای ابلاغی از دفتر حفاظت و حمایت سازمان برنامه‌ريزي درخصوص حفاظت واقعی از عرصه های منابع طبیعی 

16 - بررسي، نظارت و ارزيابي عملكرد طرح‌هاي حفاظتي و حمايتي در استان 

17 - استفاده از قابليت‌ها و توانمندي‌هاي واحدهاي درون و برون سازماني اداره کل در زمينه امور حفاظتي و حمايتي 

18 - هماهنگي و همكاري با ادارت ذيربط اداره کل در زمينه تهيه و اجرای ضوابط و بخشنامه های مرتبت با امور حفاظت

19 - حفاظت مستمر و همه‌جانبه از حدود و ثغور منابع طبيعی جنگل‌ها و مراتع حفاظتی و ذخاير جنگلی با استفاده از وسايل نقليه زمينی و هوايی 

20 - شكيل كميته و شبكه‌های موظف و مردمی جهت اطلاع‌رسانی اطفاء حريق و آتش‌سوزی در منابع ملی و طبيعی 

21 - تهيه و توزيع وسايل و لوازم و مخابراتی و بيسيم و اطلاع‌رسانی جهت جلوگيری از هر نوع تخلف و اطفاء حريق و آموزش به مأمورين و عوامل حفاظتی 

22 - ايجاد هماهنگی به منظور جلب نيروی انتظامی و قضايی جهت همكاری در امور حفاظت از منابع طبيعی و جلب همكاری ساير مقامات دولتی و مردمی

23 - تهيه طرح‌های بهره‌برداری از منابع ملی و طبيعی بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های اجرايی و اخذ مطالبات و درآمدهای مربوطه و اعلام آن به مراجع ذيربط 

24 - انجام ساير امور محوله در چهارچوب وظايف حفاظتی

بدون تردید راز بقای کلیه موجودات زنده به عواملی مانند آب، هوا، خاک، گیاه وابسته است و هر کدام از آنها به نوبه خود جایگاه ویژه ای دارند بطوریکه برخی از آنها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و در ادامه حیات نقش موثری دارند، مثلاً اگر هوا نباشد زندگی بی معناست و لذا نقش مهم آن در حیات موجودات زنده و پوشش گیاهی که کاملاً متأثر از یکدیگرند بر کسی پوشیده نیست و اصولاً عوامل طبیعی و انسانی دو عامل کلی تخریب منابع طبیعی محسوب می گردند بطوریکه عامل انسانی بیشتر قابل ملاحظه بوده و علیرغم اینکه انسان خود تشکیل دهنده اکوسیستم می باشد ولی متأسفانه در پنجاه سال اخیر با پیشرفت تکنولوژی در تخریب اراضی جنگل و مرتع و بیابان نقش فزاینده ای داشته است بطوریکه مهمترین عوامل تخریب انسانی عبارتند از: عوامل مدیریتی در توسعه شهرها و روستاها و تدوین قوانین وهمچنین بهره برداری بی رویه، عدم آمایش سرزمینی درکشور، قطع درختان وبوته ها ایجاد جاده ها، معادن، ریختن پسماندها و زباله در عرصه های مرتع و جنگل، آتش سوزی، فقر، بیکاری، دام مازاد بر ظرفیت، آفات و امراض، مسائل سیاسی و غیره از عوامل طبیعی خشکسالی، فرسایش های بادی، رانش زمین و غیره را می توان نام برد که دست بدست هم داده و موجبات تخریب عرصه ها را فراهم نموده است و از آنجائیکه حفاظت و حمایت از جنگلها و مراتع از وظایف قانونمندی است که به عهده سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفته و ساختار تشکیلاتی آن نیز بر همین اساس طراحی و عملاً اجرا گردیده است و به لحاظ مشکلات و تنگناها و پیچیدگی موضوع حفاظت از عرصه ها در طی برنامه های عمرانی گذشته به دلائل مختلف نتوانسته آنچه به عنوان وضع مطلوب بوده بدست آورد و سیر قهقرائی و تخریب روزافزون گردیده است که در راستای حفاظت و حمایت از منابع طبیعی سازمان متبوع با تدوین دستورالعملها برنامه ریزی لازم را نمود که با ایجاد یک رابطه منطقی متقابل بین بخشهای درون سازمانی و بعضاً برون سازمانی یا دیدگاه اعمال مدیریت جامع نگر یا مشارکت جمعی و عمومی و با در نظر گرفتن فرهنگ مردم و ایجاد حاکمیت دولت و با محوریت عملیات بر عرصه جنگل و مرتع و بیان در جهت جلوگیری از تخریب اراضی ملی گام بردارد

معرفی پروژههای اجرایی اداره حفاظت و حمایت اداره کل:

1 -پروژه ايجاد شبکه راديويی اطلاع رسانی به هنگام، مطمئن وتبادل اطلاعات مورد نياز نيروها وپايگاههای اطلاعاتی از اهداف اجراي اين طرح مي باشد. ضرورت ايجاد شبکه راديويی :

     - فراهم كردن زمينه ارتباط کارشناسان وپرسنل مامور در عرصه های منابع طبيعی جهت پشتيبانی آنها ونظام مديريت سازمان .

     - اطلاع رسانی در بخش حفاظت وجلوگيری از تخريب وتجاوز وقاچاق محصولات جنگلی و مرتعی.

     - اطلاع رسانی به هنگام درا مور امدادی .

     - اطلاع رسانی بمنظورمديريت به هنگام درزمينه وقوع وگسترش آتش سوزي.

     - ايجادشرايط ناامن براي تخريب کنندگان عرصه هاي منابع طبيعی وغافلگيری آنها

     - کاهش ميزان تجاوز.

     - تسريع درانجام وظايف در بخش های مختلف .

     - کاهش خطرات ناشی از عمليات اطفاء حريق .

 2- پروژه احداث ،تکميل و مرمت ساختمانهای حفاظتی :اهداف این پروژه:

     - وجود مکان های مناسب جهت استقرار نيرو هاي حفاظتي وفراهم نمودن امکانات مورد نياز نيروها بمنظورارتقاء كارايي نيروي انساني شاغل در اين بخش و جلوگيری از هزينه های جانبی که بار مالی زيادي را به همراه خواهد داشت ، نياز به احداث، تکميل ومرمت ساختمان های حفاظتی اعم از واحدهای منابع طبيعی، پاسگاه های بازرسی وکنترل دام ومحصولات را توجيه می نماید . 2- پروژه پيشگيری از وقوع حريق آتش سوزی در جنگلها و مراتع همواره از مشکلات و معضلاتی بوده و می باشد که مقابله با آن نیازمند برنامه ریزی دقیق و ازپیش تعیین شده می باشد. منظور از اجرای این پروژه انجام گشت و مراقبت در عرصه های منابع طبیعی که دارای پوشش گیاهی خوب است واحتمال وقوع آتش سوزی در آنها زیاد و یا سابقه آتش سوزی دارند ، می باشد تا با انجام عملیاتهای پیشگیری ، مراقبت ، آموزش بهره برداران و مردم از بروز هر گونه آتش سوزی جلو گیری و نسبت به مهار به موقع عرصه هایی که آتش سوزی در آن رخ می دهد اقدام گردد.

 3 - پروژه جايگزينی سوخت های مناسب از دیرباز شیوه معیشتی بهره برداران ، عرصه نشینان و روستاییان در وابستگی کامل به منابع جنگلی و مرتعی بوده است . بنا بر این سنت رایج ، نیازهای سوختی ، ساختمانی و کشاورزی خود را بعلت رایگان بودن و سهولت دسترسی ، از این منابع تامین می نموده اند. يکی از عوامل موثر ومهمی که موجب تخريب کمی وکيفی منایع طبيعی می گردد قطع وبرداشت غير مجاز، هيزم، بوته و ذغال جهت تامين سوخت روستاييان، عشاير وجنگل نشينان می باشد به همين منظور تامين سوخت مورد نياز اين بهره برداران كمك بزرگي به مهار تخريب عرصه هاي منابع طبيعي از اين طريق خواهد كرد. اهداف پروژه:

     -  تغییرشیوه قدیمی الگوی مصرف سوخت که ادامه آن به بهای نابودی منابع طبیعی می انجامد، به منظور جلوگیری و حذف انگیزه های تخریب و تجاوز به منابع طبیعی

     - ایجاد شرایط مناسب و تامین رفاه اجنماعی در زندگی خانوار 

     - آزادسازی رویشگاههای جنگلی و مرتعی از دخلو تصرفهای دائمی و کمک به برنامه های احیایی و حفاظتی جنگل و مرتع

     - محرومیت زدایی و فراهم ساختن زمینه استقرار عدالت اجتماعی با افزایش درآمدها و کاهش انگیزههای تخریب و برقراری توسعه پایدار.

     - ایجاد مشاغل جدید و کمک به رفع مشکلات اقتصادی در راستای جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان. 

     - کاهش پرت حرارتی از طریق اصلاح وسایل گرمایشی

4 - پروژه ايجاد کمربند حفاظتی : حائلي بين عرصه هاي منابع ملی با مستثنيات مردم که مانعي رادربرابر نيات سوء افراد فرصت طلب، سود جو و بی اطلاع پديد مي آورد . به منظور اعمال شیوه های بازدارنده تجاوز به انفال این پروژه در سازمان جنگلها ، مراتع وآبخیزداری کشور مطرح و در ادامه در سال 1379بعنوان یکی از پروژههای حفاظتی در برنامه سوم توسعه کشورلحاظ شد. اهداف اجرای پروژه کمربند حفاظتی :

     - با توجه به اهمیت حفاظت از عرصه ها منابع طبیعی به عنوان اولین وظیفه سازمانی و نیز با عنایت به کمبود نیروی انسانی کمی و کیفی در همین راستا و همچنین اولویت برنامه های بازدارنده ، نوار یا کمربند حفاظتی به عنوان مشخص کننده مرز مستثنیات و منابع ملی ، عاملی بازدارنده و مفید محسوب می شود. 

     - احدث کمر بند حفاظتی مامورین و قرقبانان را به مرز منابع طبیعی واقف نموده و در کمترین زمان ،کار پیشگیری قابلیت اجرایی پیدا می کند.

     - پیاده کردن دقیق نقشه های اجرای قانون در طبیعت.

     - تعیین حدود و ثغور اراضی ملی و دولتی و نشان دار کردن آن

     - در بیشتر پلاکها بویژه در مناطق دوردست در زمان اجرای قانون بهر دلیل کشاورزان به مرز اراضی ملی با اراضی خویش آشنا نیستند و با اجرای این پروژه این موضوع برای آنها روشن خواهد شد و درصورتیکه حقی از آنها ضایع شده باشد موضوع را از طریق راههای قانونی پیگیری خواهند کرد.

      - تعیین مساحت دقیق تصرفات و تجاوزات منابع ملی همجوار مستثنیات.

     - جلوگیری از اختلافاتی که همه ساله بین بهره برداران منابع ملی و مالکین مستثنیات رخ می دهد. 

     - احداث نشانه های گویا روی عرصه ،جهت دسترسی قضات محترم وکارشناسان رسمی دادگستری و وکلا به مرزمنابع ملی و مستثنیات .

     - افزایش پوشش گیاهی ،بوته ای و درختچه ای در مناطق مستعد با اجرای عملیات بیولوژیکی پس از احداث کمربند .

     - پیشگیری از ارائه ناصحیح اراضی ملی به جای مستثنیات و بالعکس

     - جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از انفال

نوع کمربند اجرای این پروژه با توجه به شیب منطقه ، پوشش گیاهی ،نوع خاک ، میزان تصرفات،مسایل اقتصادی و اجتماعی و کشاورزی منطقه ، دامداری ، نیمه بحرانی و بحرانی بودن منطقه با انجام یکی از عملیات حفر کانال ، نصب بنچ مارک ، حصار سیمی فنس کشی ،کمربند سبز و... به طور کلی ایجاد حائل بین عرصه های منابع طبیعی و مستثنیات خواهد بودکه در این خصوص در کاهش تصرفات نقش ارزنده ای را دارد. مشکلات اجرائی پروژه تا کنون " مسائل و تنشهای اقتصادی و اجتماعی با متصرفین " نبود اعتبار مناسب جهت اجرای پروژه مذکور " عدم وجود پیمانکاران مناسب به دلیل حجم کم عملیات وپراکنندگی آن در سطح استان.

وضعیت بهره برداری ازمعادن:

نظر به این که معادن از جمله ذخاییر خدادادی موجود در عرصه های منابع طبیعی می باشد و با توجه به نیاز مردم نسبت به تامین مصالح ساختمانی، بهره برداری اصولی ازاین ذخائر الزامی است ولیکن در جهت جلوگیری از تخریب عرصه های منابع طبیعی ، در خواستهای متقاضیان از وفق مقررات و بخشنامه های مربوطه بررسی شده و با در نظر گرفتن بهره برداری باحداقل تخریب مجوز صادر میگردد .
چاپ | ارسال به ديگران |
اوقات شرعی
آب و هوا
The remote name could not be resolved: 'weather.yahooapis.com'

پیشخوان روزنامه ها